چگونه فلفل دلمه ای بکاریم؟

برای این که با کاشت فلفل دلمه ای آشنا شوید، توصیه می شود این مقاله را به طور کامل مطالعه بفرمایید. فلفل دلمه ای، از نظر گیاه شناسی جزو میوه جات می باشد که از طعم شیرینی برخوردار است که به دو صورت خام و پخته شده استفاده می شود و تاثیر مهمی روی خوش طعم شدن انواع غذا ها دارد.

چگونه فلفل دلمه ای بکاریم؟

فلفل دلمه ای چه ضرری دارد

فلفل دلمه ای چه ضرری دارد

فلفل دلمه ای، خوراکی سالم می باشد و ضرری برای سلامتی بدن ندارد ولی ممکن است برخی از افراد به مصرف آن آلرژی داشته باشند و دچار اگزما، خارش، مشکلات گوارشی و احتقان بینی شوند‌. این نوع فلفل می تواند آلاینده ها و سموم شیمیایی خاک را به مقدار زیادی جذب کند، به همین دلیل توصیه می شود فلفل دلمه ای که به روش ارگانیک تولید شده را خریداری و مصرف کنید‌. خانم هایی که به مصرف فلفل دلمه ای حساسیت دارند در دوران بارداری نباید آن را مصرف کنند.

فلفل دلمه ای را می توانید داخل گلدان و خاک بکارید. برای کاشت فلفل دلمه ای درون گلدان باید بذر های مرغوبی که عاری از هر گونه گرد و غبار هستند را تهیه کنید. سپس درون آب به مدت 3 تا 7 ساعت خیس نمایید، بذر ها را باید داخل آب ولرم قرار دهید، چون اگر آب خیلی گرم یا خیلی سرد باشد بذر ها دچار آسیب می شوند.

هنگامی که بذر ها جوانه زده اند، آن ها را از آب خارج کنید و داخل گلدان مناسبی در عمق یک سانتی متری قرار دهید و با لایه های خاک روی گلدان را پر کنید و به وسیله آبپاش می توانید آبیاری مداوم بذر ها را انجام دهید و سپس گلدان را در مکان گرمی که به صورت مستقیم تابش آفتاب وجود ندارد، قرار دهید و هنگامی که نشا دارای 4 برگ شد باید آن از گلدان خارج کنید و در باغچه بکارید.

برای کاشت نشا در باغچه باید ابتدا زمین را شخم بزنید و سپس کرت هایی را ایجاد کنید و آن ها را آبیاری نمایید تا خاک مرطوب شود و نشاها را در فاصله 5 تا 10 سانتی متری در خاک قرار دهید و برای این که ریشه نشا خودش را بگیرد باید به مدت 1 هفته به نشاها آب ندهید و سپس گیاه را با کود سه بیست و آهن آبیاری کنید تا به شکل کامل تقویت ریشه انجام شود.

اواخر زمستان بهترین زمان برای کاشت فلفل دلمه ای می باشد ولی اگر می خواهید در گلدان گیاه را بکارید، فصل مهم نیست و در هر زمانی می توانید کشت فلفل دلمه ای را انجام دهید. اگر فلفل دلمه ای آبیاری مناسبی نداشته باشد طعم آن تند می شود به همین دلیل خاک آن باید مرطوب باشد تا گل دهی و فلفل دلمه ای به دست آمده زیاد شود. این گیاه نور مستقیم خورشید را به راحتی تحمل می کند، که برای پرورش، گل دهی و باروری، گیاه فلفل دلمه به نور زیادی نیازمند است.

دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد، بهترین دما برای نگهداری این گیاه می باشد. این گیاه در هر خاکی به راحتی رشد می کند و برای کاشت آن در باغچه باید به خاک مقداری کود حیوانی پوسیده شده را اضافه کنید.

فلفل دلمه ای خوراکی

فلفل دلمه ای خوراکی

فلفل دلمه ای خوراکی پر از خاصیت می باشد یکی از فوق العاده ترین خواص آن پیشگیری از پوکی استخوان است و این به دلیل ویتامین C و ویتامین K قابل توجهی می باشد، که در فلفل دلمه ای وجود دارد در واقع این دو ویتامین باعث شده اند، کلسیم بیشتری جذب استخوان ها شود و تراکم استخوان ها افزایش یابد تا خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا کاهش پیدا کند.

برای تسکین درد و التهابات مزمن فوق العاده می باشد و به دلیل ویتامین های خاصی که دارد، موجب شده خاصیت ضد التهابی متوسطی پیدا کند و تورم را کاهش دهد کپسایسین که در ترکیب فلفل دلمه ای وجود دارد موجب گردیده دردهای مزمن تسکین پیدا کند. در ترکیبات فلفل دلمه ای فیبر وجود دارد به همین دلیل جلوی اشتها را می تواند تا مدت طولانی بگیرد، که این می تواند موجب کاهش وزن شود.

افرادی که اضافه وزن دارند، باید در رژیم غذایی خود از فلفل دلمه ای استفاده کنند، چون چربی و کالری کمی دارد که این می تواند به کاهش وزن کمک شایانی نماید اگر با مشکل بی خوابی شب ها درگیر هستید، می توانید برای درمان بی خوابی خود فلفل دلمه مصرف کنید، چون در ترکیبات آن مقدار قابل توجه ای ویتامین B6 وجود دارد، که این ویتامین باعث می شود بدن ملاتونین ترشح کند تا سطح استرس کاهش پیدا کند.‌

کلسترول بالا را کاهش می دهد، زیرا دارای ماده مغذی به نام کپسایسین می باشد، که این ماده می تواند موجب کاهش کلسترول بد خون شود و کلسترول خوب خون را افزایش دهد. یکی از عالی ترین خاصیت فلفل دلمه ای این است که می تواند از بیماری های مزمن مانند سرطان ها پیشگیری کند، چون دارای مواد ضد سرطانی مانند آنتی اکسیدان می باشد و رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی را از بین می برد.

سرشار از ویتامین C و دیگر مواد آنتی اکسیدانی می باشد و ترشح گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کند. برای درمان کم خونی فوق العاده می باشد و می تواند جذب آهن در بدن را افزایش دهد، چون ویتامین C دارد و شما می توانید در کنار گوشت قرمز و اسفناج که آهن دارند، فلفل دلمه ای مصرف کنید تا جذب آهن به بدن شما افزایش یابد برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی مفید است.

برای پاک سازی کبد و صفرا مفید خواهد بود و این به دلیل آنتی اکسیدان های آن است که از گوگرد ترکیبات آن ها تشکیل شده اند که این مواد به بافت کبد و صفرا نفوذ پیدا می کنند و به پاک سازی مواد سمی کبد و صفرا کمک می نمایند، باعث بهبود سلامت بینایی می شود و این به دلیل ترکیبات کاروتنوئید های آن می باشد. برای رفع استرس، احساس غم و افسردگی مفید است، چون باعث افزایش تولید هورمون شادی می شود و این به واسطه ویتامین B6 آن می باشد.

باعث جوان سازی پوست می شود و به رفع چین و چروک های صورت کمک می کند، چون منبع ویتامین C و آنتی اکسیدان است و تولید کلاژن پوست را افزایش می دهد گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد و از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد.

فلفل دلمه ای میوه است؟

فلفل دلمه ای میوه است؟ فلفل دلمه ای به دلیل این که شیرین می باشد، جزو میوه ها محسوب می شود و در رنگ های قرمز، زرد، سبز و نارنجی وجود دارد که فلفل دلمه ای قرمز شیرین تر است و فلفل دلمه ای سبز تلخ تر می باشد فلفل دلمه ای به دو صورت نر و ماده وجود دارد.

برای تشخیص جنسیت فلفل دلمه ای کافی است به انتهای آن نگاه کنید و اگر ته فلفل دلمه ای دارای چهار برجستگی و سه برجستگی بود به ترتیب فلفل دلمه ای ماده و نر است فلفل دلمه ای ماده چون شیرین تر است برای خام خوری مناسب می باشد و دانه های بیشتری هم دارد ولی فلفل دلمه ای نر دانه های کمتری دارد و برای پخت و پز بهتر می باشد.

فلفل دلمه ای را چطور خشک کنیم

فلفل دلمه ای را چطور خشک کنیم

برای خشک کردن فلفل دلمه ای سه روش وجود دارد، که ما این روش ها را به طور خلاصه شرح داده ایم‌ برای خشک کردن فلفل دلمه ای باید آن هایی که سفت و رسیده هستند را انتخاب کنید و فلفل هایی که سالم، بدون لک، بدون سوراخ و گندیدگی هستند را انتخاب نمایید‌.

در مرحله دوم باید فلفل ها را بشویید و بگذارید تا آب آن ها برود در ضمن اگر فلفل دلمه ای ساقه داشت باید ساقه آن را جدا کنید. در مرحله بعد باید از وسط به صورت عمودی فلفل دلمه ای را به وسیله یک چاقوی تیز دو نیم کنید و دانه های آن را با دقت خارج کنید و به صورت حلقه حلقه فلفل دلمه ای را برش دهید در این مرحله می توانید از دستکش و عینک استفاده کنید تا روغن و دانه های موجود در فلفل دلمه ای باعث ایجاد حساسیت در شما نشوند‌.

سپس فلفل دلمه ها را روی سینی یا پارچه ایی تمیز پهن کنید و آن ها را در مکانی که گرد و خاک و آلودگی وجود ندارد مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند و هر چند روز یکبار آن ها را زیر و رو کنید تا فلفل ها کاملا خشک شوند‌ اگر فلفل ها را در محیط بیرون گذاشته اید باید در شب فلفل دلمه ها را به داخل ببرید چون رطوبت و هوای سرد باعث مرطوب شدن فلفل دلمه ها و پلاسیده شدن آن ها می شود‌.

هنگامی که فلفل دلمه ها خشک شده اند آن ها را داخل آسیاب بریزید و پودر کنید، برای تشخیص این که فلفل دلمه ها خشک شده اند یا نه می توانید یکی از آن ها را بردارید و با دست خود فشار دهید و اگر خرد شد، نشانه می دهد که فلفل دلمه ای ها کاملا خشک شده اند.

برای خشک کردن فلفل دلمه ای می توانید از فر استفاده کنید. برای این منظور باید تمام مراحل شستن فلفل دلمه ها مانند روش بالا انجام شود‌. سپس فلفل دلمه ها را باید دو نیم کنید و به مدت 6 تا 8 ساعت آن ها را داخل فر در دمای 120 درجه سانتی گراد قرار دهید تا خشک شوند بسته به اندازه فلفل ها و درجه حرارت فر، مدت زمان خشک کردن فلفل ها در فر متفاوت می باشد. برای خشک کردن فلفل دلمه ای در فر باید فلفل ها را به صورت حلقه حلقه برش دهید و روی کاغذ آلومینیومی یا ظرف فر با فاصله فلفل دلمه های برش شده را قرار دهید.

برای این که فلفل دلمه ها به طور یکنواخت خشک شوند و آب آن ها به خوبی تبخیر گردد نباید برش های فلفل را روی هم قرار دهید سومین روش برای خشک کردن فلفل دلمه ای استفاده از نخ می باشد برای این منظور کافی است فلفل های لک زده، خراب و سوراخ را از دیگر فلفل ها جدا کنید و فلفل های سالم را با آب سرد بشویید و بگذارید تا آب فلفل ها برود سپس فلفل ها را با استفاده از یک نخ و سوزن داخل نخ کنید و برای این که هوا به خوبی به فلفل ها برسد باید بین فلفل های چیده شده بر روی نخ فاصله باشد.

سپس فلفل هایی که به نخ کشیده شده اند را باید در محیطی خشک، سایه، خنک و به دور از نور خورشید از دیوار به مدت چند روز آویزان کنید تا فلفل ها خشک شوند‌ محیطی که فلفل دلمه ها در آن جا آویزان می شوند باید دور از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد‌.

سه هفته حداقل زمان برای خشک کردن فلفل ها می باشد و هنگامی که فلفل ها خشک شده اند، می توانید آن ها را جمع آوری کنید و سپس آسیاب نمایید و با دیگر ادویه ها می توانید پودر فلفل دلمه را ترکیب کنید یا به تنهایی برای طعم دهی غذا ها از آن استفاده نمایید تا طعم و مزه غذای شما خوشمزه شود و بتوانید از مزه بی نظیری غذای خود لذت ببرید.

فلفل دلمه ای جز سبزیجات است

فلفل دلمه ای جز سبزیجات است فلفل دلمه ای در دنیای آشپزی جزو سبزیجات می باشد ولی در دنیای گیاه شناسی به عنوان میوه طبقه بندی می شود که به عنوان چاشنی همراه غذاها به صورت خام مصرف می شود. علاوه بر این برای تهیه سالاد هم کاربرد دارد.‌ همچنین برای پخت بسیاری از غذا ها هم می توانید از فلفل دلمه ای استفاده کنید.

فلفل دلمه ای در خورشت مرغ

فلفل دلمه ای در خورشت مرغ فلفل دلمه در خورشت مرغ استفاده می شود و می تواند طعم فوق العاده ای را به خورشت بدهد. برای استفاده از فلفل دلمه ای در خورشت مرغ می توانید فلفل دلمه ای را به صورت ریز خرد کنید و در خورشت از آن استفاده نمایید تا هم طعم خورشت شما خوشمزه شود هم خواص خورشت افزایش یابد.

فلفل دلمه ای قرمز در چه غذاهایی استفاده میشود؟

فلفل دلمه ای قرمز در چه غذاهایی استفاده میشود

فلفل دلمه ای قرمز در غذا های مختلفی استفاده می شود و شما می توانید مطابق با ذائقه خود غذا های مختلفی را با آن تهیه کنید، که از این غذا ها می توان به املت فلفل دلمه، خوراک فلفل دلمه، پلو فلفل دلمه ای، باربیکیوی مرغ و فلفل دلمه ای رژیمی، نیمرو قالبی فلفل دلمه ای، دلمه فلفل دلمه ای، ماکارونی و… اشاره کرد. استفاده از فلفل دلمه ای در غذا ها نه تنها باعث خوش طعم شدن غذا ها می شود بلکه می تواند خاصیت غذای شما را افزایش دهد.